مشاوره حقوقی

وکیل | وکیل پایه یک دادگستری | وکیل خانواده | مشاوره حقوقی | موسسه حقوقی |ثبت شرکت

مشاوره حقوقی

وکیل | وکیل پایه یک دادگستری | وکیل خانواده | مشاوره حقوقی | موسسه حقوقی |ثبت شرکت


موسسه حقوقی چتر عدالت ایرانیان موسسه ای است خصوصی غیر تجاری انتفاعی و مستقل که با شعار << نه ظالم باش نه مظلوم >> در سال 1389 به شماره ثبت 26727 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است . این موسسه با اتکال بر عنایت الهی و با تمرکز بر اصل صداقت ، قانون مداری ، آگاهی بخشی ، امانتداری و اعتماد با بهره مندی از قضات بازنشسته ، وکلای پایه یک دادگستری ، اساتید دانشگاه و مشاوران حقوقی و ثبتی مجرب اقدام به ارائه خدمات مشاوره ای و قبول دعاوی داخلی و بین المللی به اشخاص حقیقی وحقوقی نموده و به عنوان مشاوری امین و یاوری صدیق کنار موکلین محترم می باشد.
پیچیده شدن روابط اجتماعی در دنیای امروز به فرصت طلبان این امکان را داده تا با استفاده از پیچ و خم های زندگی ماشینی و کمبود آگاهی های حقوقی مردم ، راه هایی، برای تعرض به حقوق قانونی افراد پیدا کنند . در این میان امید اصلی مردم ، حقوقدانان به خصوص وکلا می باشند . حقوقدانان به ویژه وکلا بخشی از جامعه هستند که وظیفه اصلی انان حمایت از حقوق قانونی مردم است.

حقوقدانان به عنوان نیرویی قدرتمند و کارآمد نقش موثری در استحکام بنیاد جامعه ، تأمین آرامش و راحتی مردم ، پیشرفت و همه گیر شدن عدالت و در نتیجه سعادت واقعی و پایدار مردم دارند و به همین دلیل خدمات حقوقی به یکی از لوازم ضروری زندگی تبدیل شده است ، به نحوی که هیچ فرد ، سازمان ، شرکت یا فعال اقتصادی و تجاری را نمی توان یافت که در جریان فعالیت خود به نحوی از خدمات حقوقی بهره نگیرد.

انشاالله که بتوانیم در این راستا ابتدا رضایت الهی و سپس رضایت شهروندان محترم را بدست آوریم.


مدیریت موسسه چتر عدالت ایرانیان

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

نفقه

تعریف نفقه : نفقه از از ریشه انفاق به هزینه ها و مخارج و مایحتاج معاش اطلاق می شود که در ماده 1107 قانون مدنی تعریف و مصادیق آن احصاء شده است بدین شرح (نفقه عبارت است از مسکن، البسه، غذا و اثاث البیت که بطور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت زن به خادم یا احتیاج او بواسطه مرض یا نقصان عضو.)

وکیل پایه یک دادگستری

فلسفه نفقه:

قانون گذار در ماده 1105 قانون مدنی در روابط ، زوجین ریاست خانواده را از خصایص شوهر دانسته است بر همین مبنا در مقابل این حق تکلیف بسیار مهم و حیاتی نیز بر دوش وی نهاده است که همان تکلیف اعطای نفقه است  و در مقابل این تکلیف حقی برای زن مفروض است که آن مطالبه نفقه با رعایت شرایط آن (مثل تمکین و...)است. البته این در رابطه بین زوجین است و در مورد نفقه اقارب و اولاد شرط خاصی وجود ندارد و این وظیفه محدود به زمان کودکی  یا به سن رشد رسیدن نیست بلکه طبق ماده 1197 قانون مدنی شرط استحقاق نفقه ، نداشتن منبع مالی است .

شرایط نفقه:

در رابطه زوجین ، همانطور که بیان شد تکلیف نفقه بر دوش شوهر است البته در صورتیکه زن تمکین داشته باشد زیرا طبق ماده 1108 ق.م هر گاه زن بدون مانع شرعی از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.

تمکین به معنای ادای وظایف زوجیت است و به دو دسته تمکین عام وخاص تقسیم می شود.

تمکین عام به معنی انجام وظایف خانوادگی و اطاعت از شوهر در امور خانوادگی و روابط اجتماعی است. و تمکین خاص به معنی برآورده کردن درخواست های جنسی زوج است. در صورت عدم تمکین ، زن ناشزه بوده و استحقاق نفقه را نخواهد داشت .عذر موجه که در ماده 1108 بیان شده خوف مالی و شرافتی و بدنی است که با اثبات آن زن از محرومت نفقه معاف میشود.

اصل بر تمکین زوجه است و زوج می باید عدم تمکین (نشوز) را ثابت کند.البته نکته قابل توجه این است که نفقه از متفرعات نکاح دائم است نه موقت مگر ضمن عقد شرط نفقه شود.

مشاوره حقوقی

 

طبق ماده 1190 قانون مدنی نفقه فرزندان بر عهده پدر است اعم از اینکه حضانت آنها به عهده پدر باشد یا مادر یا هر شخص دیگر.در صورت وفت پدر یا عدم استطاعت مالی او این وظیفه به ترتیب عهده جد یا اجدادپدری، مادر،جد یا اجداد مادری است.

در رابطه با شرایط تعلق نفقه به اقارب ماده 1136 ق.م مقرر داشته که در روابط بین اقارب رابطه انفاق فقط دراقارب خط عمودی اعم از صعودی یا نزولی متصور است.

شرایط استحقاق و الزام به نفقه در روابط  بین اقارب در مواد 1197 و1198 ق.م بیان شده بدین شرح که شرط استحقاق نفقه خویشاوند ،  ندار بودن و نداشتن منبع مالی است و کسی ملزم به پرداخت نفقه است که تمکن مالی داشته و بتواند بدون اینکه به مضیقه بیفتد بتواند نفقه دهد.نکته دیگر اینکه رابطه انفاق بین اقارب بصورت متقابل است بر خلاف رابطه انفاق بین زوجین؛ برای مثال همانطور که پدر غنی وظیفه انفاق فرزند ندار خود را دارد فرزند غنی نیز وظیفه تامین نفقه پدر ندار خود را عهده دار می باشد.  در ضمن در رابطه انفاق اقارب برخلاف رابطه زوجین، فقط نفقه حال قابل مطالبه است نه گذشته.

 

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه:

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه به دو دسته حقوقی و کیفری قابل تقسیم است که شکایت کیفری با موضوع جرم ترک انفاق فقط در مورد نفقه زوجه صادق است آن هم فقط در رابطه با نفقه حال او اما در رابطه با نفقه گذشته او ونفقه اقرب فقط طرح دعوای حقوقی ممکن است. ضمانت اجرای حقوقی به این صورت است که دعوا در دادگاه حقوقی خانواده محل اقامت خوانده مطرح می شود.در مورد نفقه زوجه دادگاه میزان نفقه را مشخص و زوج را به پرداخت آن محکوم می کند در صورت عدم اجرای آن از اموال شوهر پرداخت می کند و در صورتی که مال نداشته باشد زن حق طلاق خواهد داشت.

 

ضمانت اجرای کیفری جرم ترک انفاق در ماده 53 قانون حمایت خانواده مصوب اسفند1391 بیان شده بدین شرح که هرکس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امناع کند به حبس تعزیری درجه6 محکوم می شود.تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می شود.

 http://www.chatreedalat.ir


 موسسه حقوقی چتر عدالت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۹:۳۲
وکیل خانواده